Ціноутворення
та калькуляція у закладах
ресторанного
господарства
Ціна і ціноутворення посідають провідне
місце у економіці. Від рівня цін залежить існування виробництва. Ціна має
велике значення для споживача. Так, надмірна ціна може стати перешкодою для
придбання сировини, а отже й для реалізації інтересів споживачів. Ціни є одним
із найдавніших важелів на рівні суспільства, підприємств, споживачів. Вони
забезпечують поєднання економічних інтересів, сприяють підвищенню ефективності
господарювання. Ціна є грошовим вираженням вартості товару тільки в разі
існування рівноваги між попитом і пропозицією.
Поняття про ціни, види
цін
Порядок розрахунку
суми націнок та продажної ціни на сировину
Оцінка сировини при включенні її в
калькуляцію продажних цін є одним із важливих питань ціноутворення на
підприємствах ресторанного господарства. Методика оцінки сировини безпосередньо
пов’язана з проблемами здешевлення вартості харчування, стабільності продажних
цін на страви і кулінарні вироби, спрощення калькуляції і бухгалтерського
обліку.
Щоб відмінити зайву дробність в оцінці
сировини, були введені середньозважені ціни. В даний час оцінка продуктів і
товарів за середньозваженими цінами використовується не на всіх підприємствах
ресторанного господарства.
Середньозважені
ціни встановлюються як на окремі однойменні види сировини, без врахування
сортності, так і на середньогрупові. Наприклад,
на м'ясо середньозважені ціни встановлюють по виду продукту (яловичина,
баранина, свинина) незалежно від категорії вгодованості; на рибу – по виду,
обробці, назві, але без поділу на розміри і сорти; на масло тваринне – одна
ціна незалежно від сортів; на макаронні вироби – одна ціна незалежно від назви
і сортів.
В зв’язку з тим, що на підприємстві
продукти оприбутковують і вираховують по продажним цінам, виникає необхідність
у вираховуванні продажної середньозваженої ціни. Для отримання продажної
середньозваженої ціни до вже вирахуваної добавляють націнку підприємства
ресторанного господарства у встановленому розмірі.
Наприклад, в кафе за минулий рік
поступили макаронні вироби: макарони звичайні І-го ґатунку 1000 кг по ціні 3.00
грн. за 1 кг; вермішель любительська вищого ґатунку 500 кг по ціні 4.00 грн. за
1 кг; локшина домашня 1-го ґатунку 300 кг по ціні 3,50 грн. за 1 кг. Націнка підприємства
– 35%.
Середньозважена ціна макаронних виробів буде станови
1000*3.00+500*4.00+300*3.50
1000+500+300 =3.36
Розрахуємо націнку підприємства
ресторанного господарства (35%):
3,36
грн. – 100% х грн. – 35% х = 1,18 грн.
Продажна середньозважена ціна
буде становити: 3,36 грн. 1,18 грн. 4,54 грн.
Націнка
підприємств ресторанного господарства, за рахунок якої покривається основна
частина витрат підприємств і утворюється їх чистий дохід, є другим важливим
фактором ціноутворення (після витрат сировини).
Залежно від типу
підприємства, місця розташування, контингенту відвідувачів і розміру
встановлених націнок підприємства поділяють на 4 категорії: вищу,
першу, другу, третю. Для кожної категорії підприємств затверджують
нормові розміри націнок. Найменший розмір націнки
використовують в їдальнях, буфетах третьої категорії, так як
чистина витрат покривається промисловими підприємствами, установами,
навчальними закладами, при яких вони розміщені.
Націнка підприємств
ресторанного господарства (в процентах до вартості продуктів і товарів)
диференціюють по категоріях підприємств (4 категорії), видах супутніх товарів.
Прибавляють націнки до вартості окремих продуктів незалежно від того, на
виготовлення яких страв і виробів вони будуть використані. Додавання націнок до
вартості окремих продуктів спрощує калькуляцію і звіт, дозволяє посилити
контроль за збереженням цінностей.
При цій системі
ціноутворення продукти, що надходять в їдальні оприбутковують по продажних
цінах, тобто з додаванням націнки підприємства.
Порядок калькуляції
продажної ціни на продукцію власного виробництва
|
|
Визначення продажних цін на кулінарну
продукцію підприємств ресторанного господарства визначається окремо на кожну страву
в калькуляційних картках.
Калькуляційна картка
Назва страви: М'ясо відварне
Назва збірника рецептур, номер рецептури і колонки: збірник рецептур
страв і кулінарних виробів, вид. 1965 р. рецептура №467, колонка №2.
Порядковий номер калькуляції і дата її
затвердження |
№1 15.05.2010 р. |
|
№2 __________р. |
||||
№ з/п |
Назва продуктів |
Норма на 100 порцій масою
брутто, кг |
Продажна ціна продуктів,
грн. |
Сума |
|
|
|
1. 2. 3. 4. 5. 6. |
Яловичина Морква Цибуля ріпчаста Спеції і сіль Гарнір Соус |
10,9 0,3 0,3 - - - |
42.00 4,50 4,00 - - - |
457,80 1,35 1,20 15,00 8,00 |
|
|
|
Загальна вартість продуктів
Ціна однієї порції страви Вихід готової
продукції, г |
- - - |
- - - |
483,35 4,83 300 |
|
|
|
На підприємствах,
де відсутні прейскуранти постійно діючих цін, калькуляційні картки підписує
завідуючий виробництвом, бухгалтер (калькулятор) і затверджує директор
підприємства.
Продажні ціни на страви
(вироби)
розраховують наступним чином:
Комментариев нет:
Отправить комментарий