Означення діловлого спілкування
Спілкування завжди пов’язане з певним предметом
спілкування, який визначає сутність, специфіку спілкування. Існує спілкування
інтимне, професійне, світське, ділове та ін.
Предметом ділового спілкування виступає “діло”,
справа, коли співрозмовники взаємодіють з приводу конкретного “діла”.
Є різні
розуміння поняття “ділове спілкування”. Одні вважають, що спілкування слід
вважати діловим, якщо його змістом виступає соціально значуща спільна
діяльність, інші вважають, що ділове спілкування – це усний контакт між
співрозмовниками, які мають для цього необхідні повноваження і ставлять перед
собою завдання вирішити проблеми.
Ділове спілкування визначається як
спілкування, метою якого є організація і оптимізація виробничої, наукової,
комерційної чи іншої діяльності, де на першому місці стоять інтереси справи, а
не конкретних співрозмовників.
Ділове спілкування є специфічною формою контактів і
взаємодії людей, які представляють не лише самих себе, а й свої організації.
Воно включає обмін інформацією, пропозицією, вимогами, поглядами, мотивацією з
метою розв’язання конкретних проблем як всередині організації, так і за її
межами, а також укладення контрактів, договорів, угод чи встановлення інших
відносин між підприємствами, фірмами, організаціями.
Фахівці визначають особливості ділового спілкування:
•
наявність певного офіційного статусу об’єктів;
•
спрямованість на встановлення взаємовигідних
контактів та підтримку зв’язків між представниками взаємозацікавлених
організацій;
•
передбачуваність ділових контактів, які
попередньо плануються, визначається їх мета, зміст і можливі наслідки;
•
конструктивність характеру взаємовідносин, їх
спрямування на розв’язання конкретних завдань;
•
взаємоузгодженість рішень, домовленість та
подальша організація взаємодії партнерів;
•
значущість кожного партнера як особистості;
•
безпосередня діяльність, якою зайняті люди, а не
проблеми, що бентежать внутрішній світ.
Завданням ділового спілкування є ефективна співпраця.
Щоб спілкування було ефективним, воно повинно базуватись на моральних
цінностях, моральній культурі, на таких правилах і нормах поведінки, які сприяють
розвитку співпраці. Це зміцнення взаємодовіри, повага, постійне інформування
партнера щодо своїх намірів і дій, запобігання обману та невиконанню взятих
зобов’язань.
Способи ділового спілкування
В науковій літературі відсутнє чітке означення змісту
поняття ”способи спілкування”.
Спосіб – це
система дій, які використовуються в діяльності або взаємодії для досягнення
мети.
Виокремлюють такі
способи спілкування :
• що
слугують обміну інформацією;
• що
використовуються з метою впливу одного суб’єкта (це може бути і група) на
іншого.
Для передавання
певної інформації від однієї людини до іншої використовується такий спосіб спілкування як
повідомлення.
Це відбувається під час безпосереднього спілкування (мова, жести, міміка) або
через різні засоби масової комунікації.
До групи психологічних способів впливу одного суб’єкта на інший належать
переконання, навіювання (самонавіювання), психічне зараження, наслідування.
Переконання – це спосіб впливу, коли
людина звертається до свідомості, почуттів і досвіду людини з тим, щоб
сформувати у неї нові настанови. Це такий вплив однієї людини на іншу або на
групу людей, який діє на раціональне та емоційне в їх єдності, формує нові
погляди, відносини.
Навіювання – це психологічний вплив
однієї людини на іншу або на групу людей, що передбачає некритичне сприйняття
висловлених думок і волі. Воно є механізмом, який дає змогу вплинути на
підсвідоме: настанови, емоційні реакції, очікування тощо. Виокремлюють такі види
навіювання на людину: 1) коли вона перебуває в активному стані; 2) під
гіпнозом; 3) під час сну.
Першим і основним є, звичайно, навіювання в активному
стані, воно може бути навмисним і ненавмисним.
За змістом впливу та кінцевим результатом навіювання
буває позитивним і негативним, етичним і неетичним; за засобами впливу – прямим
і непрямим. Приклади: ”У мене немодне пальто... Мені потрібен новий костюм...”
– пряме; ”Подруга купила дуже модне пальто...” – непряме.
Самонавіювання
– свідоме саморегулювання, навіювання самому собі уявлень, почуттів, емоцій.
Приклади: ”Я вирішу ці проблеми... Я закінчу роботу... Я щасливий...”
Психічне зараження – на відміну від
навіювання та переконання, які часто застосовуються в міжособистісних
відносинах, у разі взаємодії з організованою групою психічне зараження яскраво
виявляється як засіб впливу в групах малознайомих людей (під час релігійного
екстазу, паніки і т. ін.).
Наслідування – особлива форма
поведінки людей, що полягає у відтворенні нею дій інших осіб. Прикладами є
наслідування дітьми дорослих, наслідування дій наших кумирів та ін.
Засоби ділового спілкування
Передавання будь-якої інформації можливе лише через
знакові системи. Залежно від знакових систем можна виділити вербальну комунікацію
(знаковою системою є мова) і невербальну комунікацію (використовуються немовні
знакові системи).
Вербальні засоби ділового спілкування
Вербальна комунікація – комунікація за допомогою усної і письмової мови.
Психологи виділяють такі функції
мови у спілкуванні [18]:
•
засіб існування, передавання і засвоєння
суспільно-історичного досвіду;
•
засіб інтелектуальної діяльності (сприймання,
пам’ять, мислення, уява);
•
засіб комунікації.
Ефективність вербальної комунікації ділової людини
залежить від рівня її культури мовлення.
Невербальні засоби спілкування та їх класифікація
Невербальна комунікація – комунікація за допомогою немовних
засобів (жести, міміка, паузи, манери, зовнішність).
Психологами встановлено, що у процесі взаємодії менеджера
до 80% комунікації здійснюється за рахунок невербальних засобів . А
австралійський спеціаліст ”з мови рухів тіла” А. Піз стверджує, що за допомогою
слів передається лише 7% інформації, тоді як за допомогою звукових засобів (тон
голосу, інтонація тощо) – 38%, а за допомогою міміки, жестів, пози – 55% .
Спілкування як живий процес безпосередньої
комунікації виявляє емоції тих, хто спілкується, утворюючи невербальний аспект
обміну інформацією. Засоби невербальної комунікації як ”мова почуттів” значно
посилюють смисловий ефект вербальної комунікації, а за певних обставин можуть
її замінювати. У діловій розмові вони
мають часом більше значення, ніж слова. Для ділової людини винятково важливо, з
одного боку, уміти контролювати свої рухи і міміку, а з іншого боку – розуміти
мову жестів і міміку співрозмовника, правильно інтерпретувати їх. Неувага до
невербальних засобів у діловому спілкуванні може дезорієнтувати співрозмовника,
якщо неправильно сприймати його міміку, жести, поведінку у типових ситуаціях
або необачно самому поводитися.
До невербальних засобів вчені відносять рухи тіла,
жести (рухи рук, ніг), просторове поле між співрозмовниками, вираз очей та
неправильність погляду, вираз обличчя, акустичні засоби (пов’язані з мовою і
непов’язані з нею), тактильні засоби (потиск рук, поцілунки), посмішка,
косметика, реакції шкіри (почервоніння, збліднення), запахи (парфуми,
алкоголь), одяг та його колір, манери та ін.
Так ці засоби класифікують за
спорідненими ознаками. Акустична:
а) праксодика – невербальні засоби, що
стосуються голосу та його
вокалізації (інтонація, гучність,
тембр, тональність тощо);
б)
екстралінгвістика – вкраплення у голос (сміх, плач, покашлювання,
дикція, паузи тощо). Оптична:
а)
кінесика – жести, міміка і пантоміміка, рухи тіла, контакт очима;
б) проксеміка – система організації
простору і часу спілкування (відстань між співрозмовниками, дистанція, вплив
території, просторове розміщення співрозмовників тощо);
в)
графеміка – почерк, символіка,
скорочення тощо;
г)
зовнішній вигляд – фізіономіка, тип і
розміри тіла, одяг, прикраси,
зачіска, косметика тощо.
•
Тактильно-кінетична (таксика) – рукостискання, дотики, поплескування по плечах,
поцілунок, посмішка тощо.
•
Ольфакторна (запахи) – запах тіла,
запах косметики.
•
Темпоральна (хронеміка) – час
очікування початку спілкування, час проведений у спілкуванні, час, протягом
якого триває повідомлення мовця, тощо.
Основні поняття і ключові слова: спілкування,
культура спілкування, особливості ділового спілкування, способи спілкування, трансакційний аналіз, невербальна
комунікація.
Комментариев нет:
Отправить комментарий