Обслуговування визначних контингентів.
Організація харчування за місцем
праці залежить від особливості
організації промислового виробництва, ступеня концентрації робітників. За цією
ознакою колективи поділяються на зосереджені та розосереджені.
Більша частина робітників працює в умовах зосереджених
колективів.
Режим роботи
підприємств ресторанного господарства визначається режимом роботи на виробничих
підприємствах і залежить від специфіки виробництва, кількості змін, тривалості
перерв.
Треба знати моделювання
організаційно-обслуговуючих систем у підприємствах ресторанного господарства за
місцем роботи для робітників з перервним конвеєрним виробництвом, з
безперервним виробництвом, з перервним звичайним виробничим процесом.
Слід звернути увагу на те, що
типом підприємства ресторанного господарства при виробничих підприємствах є
їдальні, які можуть розміщуватися в окремих або виробничих будівлях. Для
обслуговування робітників використовуються також буфети, спеціалізовані
підприємства – вареничні, пиріжкові, млинні, десертні бари. Для робітників, які
мають хронічні захворювання, повинно бути організовано дієтичне або
профілактичне харчування. На великих промислових підприємствах набули
розповсюдження і магазини кулінарії, які працюють за методом
самообслуговування.
Для обслуговування
розосередженого контингенту шахтарів
найбільш раціональним є сполучення їдальні, буфету, кафетерію. Буфет
рекомендується розміщувати біля входу в адміністративно-побутовий корпус шахти,
кафетерій – по шляху переміщення шахтарів до стовбура шахти. Їдальня
розміщується у адміністративному корпусі або в окремо розташованій будівлі. У
лаві за індивідуальною схемою харчування робітників використовуються
індивідуальні термоси з їжею. За гуртовою схемою – їжа в термосах подається до
підземної їдальні – роздавальні, яка знаходиться біля стовбуру шахти.
За
комбінованою схемою підземного харчування, що використовується на великих
шахтах, робітники вугільних ланок, які розміщені далеко від стовбуру шахти,
використовують індивідуальні термоси, а для робітників біля стовбурового двору
організована підземна їдальня-роздавальна.
Звернути увагу на те, що для обслуговування будівельників
на будівельних майданчиках їм
доставляють продукцію автотранспортом у термосах або контейнерах.
Контейнери заправляють їжею в стаціонарних їдальнях. Для обслуговування
будівельників використовують мобільні підприємства харчуван-
ня: пересувні, контейнерні
та збірні-розбірні.
Під час вивчення цієї теми треба
звернути увагу на шляхи удосконалення організації харчування споживачів за
місцем роботи.
У цій темі також розглянуто
питання організації харчування студентів вищих навчальних закладів, школярів,
учнів технікумів і ПТУ.
Сучасний стан організації
обслуговування студентів визначається загальними тенденціями розвитку
економіки . Основним
типом підприємств ресторанного господарства при ВНЗ є їдальні, буфети. Для
організації харчування викладацького складу виділяються окремі зали з вільним
вибором страв. При гуртожитках функціонують буфети.
Перспективним напрямком у
розвитку ресторанного господарства при ВНЗ є використання підприємств швидкого
обслуговування, спеціалізованих підприємств. Подальший розвиток організації
харчування студентів передбачає
наступне:
-
вдосконалення форм та методів обслуговування,
використання форм обслуговування за типом „швецький стіл”;
-
використання допоміжних форм обслуговування
(організація вітамінних столів, розносної торгівлі на різних поверхах
навчального закладу);
-
відкриття при великих ВНЗ магазинів кулінарії;
-
створення молодіжних клубів-кафе з метою організації
дозвілля студентів.
Харчування школярів
організовується в їдальнях та буфетах. Однією з вимог раціонального харчування
школярів є забезпечення молодого організму необхідними харчовими речовинами.
Співвідношення білків, жирів та вуглеводів у раціоні школярів повинно складати
1:1:4. Доцільним є використання меню скомплектованих раціонів харчування, що
диференціюється за віковими ознаками школярів (6-10, 11-17 років).
Обслуговування у шкільних
їдальнях можна організовувати шляхом попереднього накриття столів або через
лінії роздачі. Розрахунок за харчування може проводитися безпосередньо та за
абонементами.
Однією з додаткових форм
обслуговування є буфети. Особливо слід
приділити увагу організації дієтичного харчування в шкільних їдальнях.
Робота шкільних підприємств
харчування повинна розвиватися шляхом впровадження основ збалансованого,
фізіологічно обґрунтованого харчування, використання прогресивних форм
обслуговування.
Організація харчування учнів
у системі ТПУ здійснюється в їдальнях.
Харчування учнів ПТУ організовується на основі затверджених норм харчування та
розрахункових грошових норм витрат на харчування одного учня в день. Їдальні
ПТУ надають чотириразове харчування учням, які живуть окремо від батьків, та
дворазове – з батьками.
Режим роботи їдальні узгоджується з розпорядком
занять учнів. Раціонально організовувати
в їдальнях дієтичне харчування для учнів.
Організація обслуговування
іноземних туристів здійснюється за містом проживання, в дорозі. В закладі, що
обслуговує іноземних туристів обов’язково повинен бути графік заїзду туристів.
Замовлення на обслуговування та
харчування туристів фіксується у спеціальному журналі. Представник групи
обговорює з робітником закладу ресторанного господарства меню на наступний
день. Для вибору меню представнику групи (робітник турагенції) надається два
варіанти комплексів харчування, які складаються з урахуванням традицій
харчування тієї країни, відкіля прибула група.
При організації харчування
туристів враховуються національні традиції
і культура харчування різних народів. Слід знати, що на особливість харчування
різних народів впливає багато факторів – це географічне положення країни,
клімат, віросповідання, особливості образу життя тощо.
Слід звернути увагу, що у готелях
під час обслуговування туристів можуть надаватися комплексні європейські та
континентальні сніданки, а також асортимент страв нескладного приготування для
вільного вибору. Студенту треба знати особливості європейського та
континентального сніданку.
На сніданок подають кисло-молочну
продукцію, яйця, масло, ковбасу, сир, шинку, салати, соки, омлет, гарячі напої,
мучні кондитерські вироби.
Обслуговування туристів
може проводитися за типом „швецький стіл”,
„експрес-зал”,
„експрес-стіл”.
Порядок обслуговування в ресторанах
при готелях такий же, як у загальнодоступних підприємствах ресторанного
господарства.
Поверхові буфети працюють, як
правило, з 7 до 23 години. Для кожного поверхового буфету встановлюють свій
асортимент страв, напоїв. Вони працюють за методом самообслуговування.
Обслуговування у номерах готелів
проводять за замовленнями мешканців і
окрему платню.
Прийом замовлення на
обслуговування у номерах може проводитися у поверхових буфетах, а у ресторані
через метрдотеля (за телефоном або особисто), також у диспетчерських пунктах.
Слід знати, що особливістю
обслуговування в номерах є те, що гарячі страви та напої доставляють у
закритому посуді, а холодні закуски, хліб, фрукти накривають серветкою. Для
доставки продукції використовують візки.
Запитання для самостійного контролю знань
1. Які
правила прийому замовлення у споживача?
2. Наведіть
особливості подавання буфетної продукції.
3. Наведіть
особливості подавання холодних страв і закусок.
4. Наведіть
особливості подавання прозорих супів.
5. Наведіть
особливості подавання других страв.
6. Наведіть
особливості подавання солодких страв.
7. Наведіть
особливості подавання вино-горілчаних виробів.
8 .
Назвіть особливості організації харчування
студентів вищих навчальних закладів.
9.
Назвіть особливості організації харчування
школярів за місцем навчання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий