ТЕМА :Складання
калькуляційної картки
Ціноутворення
та калькуляція у закладах
ресторанного господарства
Ціна
і ціноутворення посідають провідне місце у економіці. Від рівня цін залежить
існування виробництва. Ціна має велике значення для споживача. Так, надмірна
ціна може стати перешкодою для придбання сировини, а отже й для реалізації
інтересів споживачів. Ціни є одним із найдавніших важелів на рівні суспільства,
підприємств, споживачів. Вони забезпечують поєднання економічних інтересів,
сприяють підвищенню ефективності господарювання. Ціна є грошовим вираженням
вартості товару тільки в разі існування рівноваги між попитом і пропозицією.
Класифікація цін
Порядок
розрахунку суми націнок та продажної ціни на сировину
Оцінка
сировини при включенні її в калькуляцію продажних цін є одним із важливих
питань ціноутворення на підприємствах ресторанного господарства. Методика
оцінки сировини безпосередньо пов’язана з проблемами здешевлення вартості
харчування, стабільності продажних цін на страви і кулінарні вироби, спрощення
калькуляції і бухгалтерського обліку.
Щоб
відмінити зайву дробність в оцінці сировини, були введені середньозважені ціни.
В даний час оцінка продуктів і товарів за середньозваженими цінами
використовується не на всіх підприємствах ресторанного господарства.
Середньозважені
ціни встановлюються як на окремі однойменні види сировини, без врахування
сортності, так і на середньогрупові. Наприклад, на м'ясо середньозважені ціни
встановлюють по виду продукту (яловичина, баранина, свинина) незалежно від
категорії вгодованості; на рибу – по виду, обробці, назві, але без поділу на
розміри і сорти; на масло тваринне – одна ціна незалежно від сортів; на
макаронні вироби – одна ціна незалежно від назви і сортів.
В
зв’язку з тим, що на підприємстві продукти оприбутковують і вираховують по
продажним цінам, виникає необхідність у вираховуванні продажної
середньозваженої ціни. Для отримання продажної середньозваженої ціни до вже
вирахуваної добавляють націнку підприємства ресторанного господарства у
встановленому розмірі.
Наприклад,
в кафе за минулий рік поступили макаронні вироби: макарони звичайні І-го
ґатунку 1000 кг по ціні 3.00 грн. за 1 кг; вермішель любительська вищого
ґатунку 500 кг по ціні 4.00 грн. за 1 кг; локшина домашня 1-го ґатунку 300 кг
по ціні 3,50 грн. за 1 кг. Націнка підприємства – 35%.
Середньозважена ціна
макаронних виробів буде становити:

3,00х100кг+4,00х500кг+3,50х300кг = 6050 =3,36грн
1000+500+300 1800
Розрахуємо націнку
підприємства ресторанного господарства (35%):
3,36 грн. – 100%
х грн.
– 35%
х = 1,18 грн.
Продажна середньозважена
ціна буде становити:
3,36 грн. +1,18
грн. =4,54 грн.
-асортиментна структура сировини за
минулий період;
-джерела поступлення сировини вага,ціна:
-перспективи доставлення сировини на майбутній період
Націнка
підприємств ресторанного господарства, за рахунок якої покривається основна
частина витрат підприємств і утворюється їх чистий дохід, є другим важливим
фактором ціноутворення (після витрат сировини).
Залежно
від типу підприємства, місця розташування, контингенту відвідувачів і розміру
встановлених націнок підприємства поділяють на 4 категорії: вищу, першу, другу, третю. Для кожної категорії підприємств затверджують
нормові розміри націнок. Найменший розмір націнки використовують в їдальнях, буфетах третьої категорії, так як чистина витрат покривається
промисловими підприємствами, установами, навчальними закладами, при яких вони
розміщені.
Націнка
підприємств ресторанного господарства (в процентах до вартості продуктів і
товарів) диференціюють по категоріях підприємств (4 категорії), видах супутніх
товарів. Прибавляють націнки до вартості окремих продуктів незалежно від того,
на виготовлення яких страв і виробів вони будуть використані. Додавання націнок
до вартості окремих продуктів спрощує калькуляцію і звіт, дозволяє посилити
контроль за збереженням цінностей.
При
цій системі ціноутворення продукти, що надходять в їдальні оприбутковують по
продажних цінах, тобто з додаванням націнки підприємства.
Порядок калькуляції продажної ціни на
продукцію власного виробництва
Для точного визначення продажної ціни
виробів калькуляція складається із розрахунку вартості сировини на 100 порцій з
наступним визначенням ціни одного виробу (порції).
Продажні ціни на страви (вироби)розраховують наступним чином:
Складання
калькуляційних карток
Визначення продажних цін на кулінарну продукцію
підприємств ресторанного господарства визначається окремо на кожну страву в
калькуляційних картках.
Калькуляційна
картка
Назва страви: М'ясо відварне
Назва збірника рецептур, номер рецептури і колонки:
збірник рецептур страв і кулінарних виробів, вид. 1965 р. рецептура №467,
колонка №2.
Порядковий номер
калькуляції і дата її затвердження
|
№1
14.04.2020
р.
|
№2
__________р.
|
|||||
№
з/п
|
Назва продуктів
|
Норма на 100 порцій масою брутто, кг
|
Продажна ціна продуктів, грн.
|
Сума
|
|||
1.
2.
3.
4.
5.
6.
|
Яловичина
Морква
Цибуля ріпчаста
Спеції і сіль
Гарнір
Соус
|
10,9
0,3
0,3
-
-
-
|
42.00
4,50
4,00
-
-
-
|
457,80
1,35
1,20
15,00
8,00
|
|||
Загальна вартість
продуктів
Ціна однієї порції страви
Вихід готової
продукції, г
|
-
-
-
|
-
-
-
|
483,35
4,83
300
|
На підприємствах, де
відсутні прейскуранти постійно діючих цін, калькуляційні картки підписує
завідуючий виробництвом, бухгалтер (калькулятор) і затверджує директор
підприємства.
При зміні в сировинному
наборі страви або ціни на продукти нова продажна ціна страви обчислюється в
наступній вільній колонці калькуляційної картки із зазначенням дати.
Матеріальна
відповідальність може бути
індивідуальна та бригадна
(відповідальність
за матеріальні цінності несе вся бригада).
Незалежно
від того, який вид відповідальності в певних закладах, продукти та готові
страви повинні перевірятись і обліковуватись. Документальне оформлення руху
товарів зі складу на кухню та з кухні на видачу або магазин проводиться в
слідуючому порядку: накладну виписує матеріальна відповідальна особа складу в
2-3-х екземплярах, один із яких є підставою для списання цінностей зі складу, а
другий екземпляр накладної для оприбуткування цінностей на кухні. В накладній
вказано номер документа, відпустку матеріальних цінностей, прізвище, ім’я та по
батькові матеріально відповідальної особи та особи, яка отримує матеріальні
цінності. Всі продукти, які відпускають зі складу переписують в накладну,
вказують одиниці виміру, кількість, ціну і суму. Загальна сума записується
внизу прописом. Накладну підписують дві особи: директор, головний бухгалтер
(додаток № 1).
На
накладній ставиться штамп організації, яка відпустила і печатка організації,
яка одержала матеріальні цінності. Вказують номер доручення, згідно якого
дозволено отримати матеріальні цінності. Матеріальні цінності на складі
розносять в спеціальну книгу, де вказують ціну на продукти, їх кількість та
суму. Товар, що зберігається на складі розносять в колонку «Залишок», який
надходить на склад – в колонку «Надходження», а товар, який відпускають зі
складу розносять в колонку «Видаток». По складській книзі завжди можна вияснити
як рухається товар, який залишок його, який товар більше користується попитом.
Облік
сировини та готової продукції на виробництві
Мета:
познайомити з бланками обліку матеріальних цінностей на кухні, технікою
проведення інвентаризації, навчити технічно правильно заповнювати бланки звіту
про рух товарів, виписувати одноденні забірні листи, робити товарно-грошовий
звіт; формувати професійне вміння та навички у розрахунку сировини для
планового випуску страв та документальному руху товару на кухні; розвивати
навички самостійної роботи з бланками; виховувати уважність, спостережливість;
почуття відповідальності за виконану роботу.
Техніка оформлення документів для обліку
матеріальних цінностей.
Техніка складання плану-меню.
Інвентаризація.
Продукти харчування – один із важливих
ресурсів кожного підприємства, тому документальне оформлення проступання,
наявності і відпуск вказаних продуктів, страв, н/фабрикатів є досить
відповідальним процесом, який повинен забезпечити необхідну інформацію як для
обліку так і для контролю.
Всі
бухгалтерські документи повинні заповнюватись охайно, чітко. Майже всі
бухгалтерські документи заповнюють через копірку. Один екземпляр залишається в
однієї матеріальної особи, а інший передається іншій особі.
Продукти,
які надійшли зі складу, переробляються на кухні або в інших цехах і поступають
в зали або в магазини для реалізації. Готова продукція супроводжується також
накладними або забірними листами (додаток № 5). В забірному листі вказують
асортимент страв, їх кількість, вихід однієї порції, вартість, час відпуску та
суму.
В
закладах громадського харчування (шкільних їдальнях, дитячих садках, лікарнях)
ведеться ретельний облік руху товарів зі складу на кухню, з кухні на роздачу.
Облік продуктів проводиться на спеціальних бланках «Звіт про рух товарів». В
бланк записують весь перелік продуктів, які знаходяться на кухні, розносять їх
кількість і суму в колонку «залишок» на 1.01 (додаток № 6).
Всі
накладні, які отримала матеріально відповідальна особа, на 1.01 розносять в
колонку «Прибуток на 1.01», Продукти, які в цей день переробили (їх перелік
знаходиться на бланках «Замовлення на приготування»), розносять в колонку
«Видаток на 1.01». Потім розраховують залишок продуктів на 2.01. і розносять ці
дані в колонку «залишок на 2.01».
Розрахунок
проводиться таким чином.
Залишок
на 1.01 + прибуток на 1.01 – видаток на 1.01 = залишок на 2.01.
Існують
різні форми звітності і різні терміни. Звіт про рух товарів необхідно робити
щоденно. Деякі звіти матеріально відповідальні особи роблять кожні 5-10 днів,
щомісяця, поквартально. Для повної звітності необхідно скласти ще один
звіт-товаро-грошовий (додаток № 7).
Для
цього матеріально відповідальна особа складає всі прибуткові накладні в
наростаючому порядку і записує їх у верхню частину звіту, а забірні листи та
видаткові накладні записує в другу частину звіту.
Записують
дату виписаної або отриманої накладної, номер, загальну суму, потім
розраховується сума прибутку за даний період, сума видатку і виводиться залишок
на наступний день.
Сума
залишку повинна співпадати з сумою залишку в звіті про «Рух товару».
Наприклад:
Організація: їдальня ТОВАРО-ГРОШОВИЙ ЗВІТ
з
1 по 5 серпня
Матеріально-відповідальна
особа _____________________________________
Залишок
на 1.01
|
1257
|
27
|
|||
Надходження
|
|||||
№
|
Число
|
№ наклад.
|
Постачальник
|
Товар сума
|
Тара сума
|
1.
|
1.01
|
21
|
Хлібозавод
|
45
|
-
|
2.
|
1.01
|
305
|
Маслозавод
|
207
|
38,00
|
3.
|
1.01
|
128
|
Продкомора
|
3723
|
80,00
|
4.
|
3.01
|
39
|
СТ
«Школярик»
|
302
|
-
|
5.
|
4.01
|
373
|
Торговельна
база
|
1250
|
-
|
6.
|
5.01
|
32
|
Хлібозавод
|
25
|
-
|
Всього
у надходженні:
|
5552,00
|
118,00
|
Видаток
|
|||||
1.
|
1.01
|
32
|
Забірний
лист
|
327,15
|
-
|
2.
|
1.01
|
3
|
Накладна
складу
|
-
|
80,00
|
3.
|
2.01
|
33
|
Забірний
лист
|
350,00
|
-
|
4.
|
3.01
|
34
|
Забірний
лист
|
372,00
|
-
|
5.
|
4.01
|
35
|
Забірний
лист
|
387,00
|
-
|
6.
|
5.01
|
36
|
Забірний
лист
|
405,00
|
-
|
7.
|
5.01
|
4
|
Магазин
«Кулінарія»
|
127,00
|
-
|
Всього
у видатку:
|
1968,15
|
80,00
|
|||
Залишок
на 6.01
|
4840,85
|
65,00
|
Підпис
матеріально відповідальної особи ___________________________
Завдання для
повторення, закріплення й контролю знань
Виберіть
із запропонованих
відповідей правильні.
1. Розрахунок продажної ціни на приготовані
трави проводять у:
А)
технологічних картках;
Б)
інструкційно-технологічних картках;
В)
калькуляційних картках.
2. Калькуляційні картки затверджує:
А)
калькулятор;
Б)
директор підприємства;
В)
завідуючий виробництвом.
3. Норму закладки сировини для розрахунку продажної
ціни страви проводять по:
А)
технологічних картках;
Б)
збірниках рецептур страв та кулінарних виробів;
В)
стандартах.
4. Закладку сировини в калькуляційних
картках проводять масою:
А)
брутто;
Б)
нетто;
В)
брутто і нетто.
5. За способом встановлення ціни поділяють
на:
А)
вільні і державні фіксовані;
Б)
оптові і роздрібні;
В)
єдині, поясні, сезонні.
6. Чи є правильним твердження: «ціна – це
витрати на транспорт, утримання, ремонт приміщень, витрати на заробітну плату»?
А)
так;
Б)
ні.
Закінчіть
речення.
1.Націнка
– це _______________________________________________
____________________________________________________________.
2. В залежності коли і кому реалізується
продукція та товари, всі ціни поділяються _________________________________________________.
3. Оптові ціни застосовують при розрахунках
між _________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________.
4,
Роздрібні ціни на товари формуються виходячи з ________________
____________________________________________________________.
5.
Роздрібні ціни бувають: _____________________________________
____________________________________________________________.
6.Єдині
ціни – це ціни, які діють _______________________________.
7.Державні
фіксовані ціни встановлюються на ресурси, які _________
____________________________________________________________
Комментариев нет:
Отправить комментарий