четверг, 23 февраля 2023 г.

ГР 34 ГМ -Ф ОПС Практична робота №1 Розрахунок площ адміністративних та побутових приміщень

 

Практична робота №1 Розрахунок площ адміністративних та побутових приміщень

Мета роботи: Дати можливість ознайомитися з методикою розрахунків площа адміністративних та побутових приміщень підприємств і організацій залежно від кількості та складу працівників. Розрахунок треба виконати згідно з завданими варіантами вихідних даних, наведеними в таблиці 2.

1. Загальні теоретичні відомості

      На будь-якому підприємстві, незалежно від масштабу виробництва, повинні бути передбачені адміністративні та побутові приміщення, які за призначенням поділяються на:

санітарно-побутові (гардеробні, душові, умивальні, туалети, кімнати для куріння, місця для пристроїв питного водопостачання, приміщення для обігрівання тощо);

— охорони здоров'я (пункти охорони здоров'я, інгаляторії, приміщення для відпочинку в робочий час та психологічного розвантаження);

— громадського харчування (їдальні, буфети, кімнати прийняття їжі);

культурного обслуговування (приміщення для зборів, заклади культури, спортивні споруди);

адміністративні (приміщення управління, громадських організацій, охорони праці, конструкторських бюро).

        Вимоги щодо складу, розміщення, розмірів та обладнання адміністративних та побутових приміщень викладені в ДБН В.2.2-28:2010 "Будинки і споруди. Будинки адміністративного та побутового призначення".        Адміністративні та побутові приміщення, як правило, розміщують в окремій будівлі, яка з'єднується з виробничою будівлею спеціальними теплими переходами.

2.  Санітарно-побутові приміщення

       Розрахунок необхідної кількості санітарно-побутових приміщень та спеціальних побутових приборів (кранів, душових, сіток тощо) для працівників, які зайняті безпосередньо на виробництві, проводиться відповідно до санітарної характеристики виробничих процесів та кількості працівників у найчисленнішій зміні. Стіни та перегородки приміщень душових, переддушових, умивальних, туалетів, кімнат для куріння, приміщень для сушіння та знепилювання спецодягу необхідно виконувати висотою 2 м від підлоги в світлих тонах із матеріалів, які допускають їх легке чищення та миття водою із застосуванням миючих засобів. Підлоги санітарно- побутових приміщень повинні бути вологостійкими і в той же час мати неслизьку поверхню. Особливо це важливо для душових, переддушових, умивальних та гардеробних приміщень. 

      Проектувати душові, переддушові, умивальні, туалети, гардеробні необхідно окремо для чоловіків і жінок.

2.1 Гардеробні

     Гардеробні служать для зберігання вуличного, домашнього, робочого одягу та взуття. Гардеробні вуличного, а також вуличного і домашнього одягу в будьяких випадках можуть бути загальними для всіх груп виробничих процесів.

        При списковій чисельності працюючих на підприємстві до 50 осіб допускається передбачати загальні гардеробні для всіх груп виробничих процесів. Кількість шафок має дорівнювати списковій кількості працівників. Кількість вішаків (гачків) для окремого зберігання вуличного одягу визначається кількістю працівників удвох найчисленніших суміжних змінах. Довжина вішалки приймається із розрахунку 5 гачків на 1 пог. метр. Шафки облаштовують відкидними сидіннями, а якшо вони відсутні, то в гардеробних належить передбачити лавки шириною не менше 0,3 м та довжиною із розрахунку 0,6 м на одне місце. Кількість місць для роздягання повинна бути не менше 25% від кількості працівників найчисленнішої зміни. Відстань між рядами шафок з відкидними сидіннями приймається 1,5 м, а при наявності лавок — 2 м. 

2.2 Душові

        Душові належить розміщувати суміжно з гардеробними. У випадках спільного зберігання в гардеробній всіх видів одягу обладнуються переддушові для переодягання; при кількості душових сіток до чотирьох переддушова не передбачається. Не допускається розміщувати душові та переддушові біля зовнішніх стін будівель. 

       Душові обладнуються відкритими кабінами, що мають розміри 0,9 x 0,9 м, загородженими з трьох сторін. Допускається до 20% душових кабін передбачати закритими (розмірами 1,8 x 0,9 м). Ширина проходу між рядами душових кабін приймається не менше 2 м.

2.3 Умивальні

      Умивальні розміщуються в окремих приміщеннях, суміжно з гардеробними спеціального одягу, загальними гардеробними або в приміщеннях гардеробних. До 40% розрахункової кількості умивальників допускається розміщувати у виробничих приміщеннях поблизу робочих місць.

       Умивальники у допоміжних та адміністративних приміщеннях (управління, конструкторські бюро, культурного обслуговування, їдальні) допускається розміщувати в тамбурах при туалетах. Відстань між кранами умивальників повинна бути не менше 0,65 м, а ширина проходу між рядами умивальників — не менше 2 м. Кількість кранів приймається за даними табл.2 та кількістю працівників найчисленнішої зміни.

2.4 Туалети

       Туалети в багатоповерхових виробничих, побутових і адміністративних будівлях належить передбачати на кожному поверсі. При кількості до 30 працівників на двох суміжних поверхах туалет може бути тільки на одному — з найбільшою кількістю працівників, а якщо на трьох поверхах знаходиться не більше 10 працівників, то може бути лише один туалет. 

       Допускається улаштовувати спільний туалет для чоловіків і жінок при загальній кількості працівників найчисленнішої зміни не більше 15 осіб.        Вхід до туалету слід передбачати через тамбур із дверима, які самі 

2.5 Кімнати для куріння

       Кімнати для куріння належить розміщувати суміжно з туалетами або приміщеннями для відпочинку та обігрівання. Площа кімнат для куріння визначається із розрахунку на одного працюючого в найчисельнішій зміні:       0,03 м для чоловіків і 0,01 м для жінок, але не менше 9 м.

3. Приміщення охорони здоров'я

    3.1. Пункти охорони здоров'я повинні передбачатись на промисловому підприємстві при кількості працюючих 50 і більше. Категорія пункту охорони здоров'я визначається наступним чином: при списковій чисельності працівників від 50 до 300 — медичний пункт; від 301 до 1700 — фельдшерський; більше 1700 — лікарський пункт. Площа медичного пункту приймається: 12 м при списковій чисельності працівників від 50 до 150 осіб, та 18 м — від 151 до 300 осіб. Загальна площа фельдшерського пункту повинна становити 100-120 м, а лікарського — 180-240 м.

     3.2.Приміщення особистої гігієни жінок передбачається при кількості працівниць у найчисельнішій зміні не менше 15. Такі приміщення слід розміщувати при туалетах або пунктах охорони здоров'я. В них передбачаються місця для роздягання, умивальник і процедурні кабіни, що мають висоту перегородок 1,8 м та розміри в плані 1,8 x 1,2 м. Кількість установок приймається з розрахунку одна установка на 75 жінок.

4. Приміщення громадського харчування

      Для забезпечення працівників загальним та дієтичним харчуванням на підприємствах передбачаються приміщення громадського харчування: при кількості працівників у найчисельнішій зміні більше 200 — їдальні, а менше 200 — буфет, що відпускає гарячі страви, які доставляються з інших підприємств громадського харчування. При кількості працівників у найчисельнішій зміні менше 30 допускається організовувати кімнати для прийняття їжі. Якщо кількість працюючих становить менше 10 то допускається замість кімнати приймання їжі передбачати в гардеробній додаткове місце площею 6 м, де встановлюється стіл.

     Кількість місць в їдальнях та буфетах визначається із розрахунку одне місце на 4 працівники найчисельнішої зміни. Площа кімнати приймання їжі визначається із розрахунку 1 м на кожного відвідувача, але не менше 12 м. Таку кімнату необхідно обладнати умивальниками, електрокип'ятильниками, забезпечити відповідними меблями.

5. Приміщення культурного обслуговування

      На промислових підприємствах необхідно передбачати цехові приміщення для зборів, культурних заходів та спортивні зали. Приміщення для зборів належить розміщувати поблизу цехів та дільниць. При кількості до 50 працівників на підприємстві приміщення для зборів може суміщатися з кімнатою для відпочинку та приймання їжі. Площа приміщень визначається залежно від кількості працівників в найчисельнішій зміні: від 50 до 100 — 24 м, від 101 до 200 — 36 м, від 201 до 300 — 48 м.

       На підприємствах з кількістю працівників понад 600 належить передбачати зали для зборів, площа яких визначається із розрахунку на 30% працівників зміни при нормі 0,9 м на одне місце.

6. Адміністративні приміщення

        На підприємствах із списковою кількістю працівників до 100 осіб для всіх громадських організацій передбачається одне приміщення площею 12 м.       Площа кабінету з охорони праці визначається в залежності від спискової кількості працівників підприємства: від 100 до 1000 осіб —24 м, від 1001 до 3000 осіб — 48 м. На підприємствах із списковою кількістю працівників до 100 осіб, а також у цехах створюються відповідно загальнооб'єктовий та цехові кутки охорони праці.

Порядок виконання роботи 

Визначити необхідні площі адміністративних та побутових приміщень при проектуванні друкарні, якщо спискова кількість працівників становить 120 осіб.

Вихідні дані.

Загальна спискова кількість працівників N = 120; з них: робітників = 95; інженерно-технічних працівників (ІТР) Nін = 17; службовців Nсл= 8.

Кількість робочих місць, обладнаних комп’ютерами — 10 Співвідношення чоловіків і жінок — 0,45:0,55 (тобто 45 та 55%) Коефіцієнт складу найчисленнішої зміни — 0,8. Групи виробничих процесів — 1а, 1б.

Розв’язання.

1)                 Визначаємо          очікувану   кількість     чоловіків           і         жінок          друкарні, використавши для цього відповідні співвідношення, що характерні для поліграфічних підприємств, які випускають книжкову продукцію:

           = 0,45 ·N = 0,45 · 120 = 55 осіб,           Nж = 0,55 ·N = 0,55 · 120 = 65 осіб.

Серед працівників робітничих професій:            Nр ч = 0,45 ·= 0,45 · 95 = 43 особи,            Nрж = 0,55 ·Nр = 0,55 · 95 =52 особи.

Оскільки коефіцієнт складу найчисленнішої зміни приймається 0,65— 0,85,то очікувана кількість жінок та чоловіків у найчисленнішій зміні буде:

            N 3Ч = 0,8 ·Nч = 0,8 · 55 = 44 особи,

            N 3ж = 0,8 ·Nж = 0,8 · 65 = 52 особи,             N 3 = 96 особи,

а серед працівників робітничих професій:

           N ч= 0,8 ·Nрч = 0,8 · 43 = 34 особи,            N 3р ж = 0,8 ·Nрж = 0,8 · 52 =42 особи,           N 3р =N ч + Nрж = 76 особи.

2)                 Використовуючи дані табл.2 визначаємо необхідні площі адміністративних та побутових приміщень.

Гардеробні. Площі гардеробних повинні становити: -для жінок           Sгж = 0,9 ·Nж = 0.9 · 65 = 58,5 м2, -для чоловіків     Sгч = 0,9 · 55 = 49,5 м2.

В обох гардеробних планується розмістити відповідно 65 та 55 шафок             (1 шафа на 1 працівника).

Загальна площа гардеробних становитиме:

            =Sгж +Sгч = 58,5 + 49,5 = 108 м2.

Душові. Для міської друкарні, що проектується, характерним є поєднання виробничих процесів різних груп, зокрема 1а та 1б, тому визначаємо необхідну кількість душових сіток та кранів заданими табл.2 для групи 1б, як з найбільш високими вимогами.

Враховуючи, що розрахункова кількість працівників робітничих професій на одну душову сітку становить 15 осіб, визначаємо необхідну кількість сіток у жіночій та чоловічій душових:

             пдж = N 3рж / 15 = 42 / 15 = 2,8;              пдч =N 3рч / 15 = 34 / 15 = 2,3.

Таким чином у кожній душовій необхідно встановити по 3 душові сітки, а площа душової повинна становити:

              Sдж = Sдч = 3 · 2= 6 м2.

     Загальна площа душових:

             =Sдж +Sдч = 12 м2.

Умивальні. Згідно з табл.2 (група виробничих процесів 1б) у жіночій умивальні необхідно встановити 5 штук, а в чоловічій — 4 крани:

               пдж = N 3рж / 10 = 42 / 10 = 4,2;                пдч =N 3рч / 10 = 34 / 10 = 3,4.

Площі цих санітарно-побутових приміщень повинні становити відповідно    5 м2 та 4 м2 (табл.1).

Туалети. Необхідна кількість унітазів (підлогових чаш) в жіночому та чоловічому туалетах буде:               пу ж= N 3ж/ 15 = 52 /15 = 3,5;пу ч =N 3Ч / 15 = 44 / 15 = 2,9.

Приймаємо 4 унітази в жіночому та 3 в чоловічому туалетах, площі яких тоді становитимуть (табл. 1):                Sтж = 4 · 2,5 = 10 м2;                Sтч = 3 · 2,5 = 7,5 м2. а загальна площа туалетів = 17,5 м2.

Місця для куріння.  Оскільки очікувана кількість працівників найчисельнішої зміни менше 100 осіб, то проектом передбачаємо улаштувати спеціальні місця для куріння в тамбурах при туалетах. Площу обох тамбурів приймаємо по 4м2 , тоді загальна площа місць для куріння становитиме   = 8м2.

Таким чином, сумарна площа всіх санітарно-побутових приміщень друкарні, що проектується буде становити Sсп = 154,5м3 (для жінок -  83,5 м2, для чоловіків — 71 м2.

3)              Пункти охорони здоров'я. Визначаємо необхідні площі приміщень охорони здоров’я. Так як згідно з розрахунками спискова кількість працівників друкарні становить 120 осіб, то як приміщення охорони здоров'я приймаємо медичний пункт загальною площею = 12 м2. При цьому у пункті пропонуємо розмістити одну кабіну для особистої гігієни жінок площею 3 м2 та приміщення для відпочинку в робочий час та психологічного розвантаження працівників окремих професій (наприклад, операторів комп'ютерного набору, коректорів). Площа такого приміщення за даними табл.1 буде:

                 Sв = 0,2 ·N3= 0,2 · 96 = 19,2 м2. Приймаємо Sв = 20 м2.

Таким чином, загальна площа усіх приміщень охорони здоров'я друкарні, що проектується повинна бути збільшена до:

                Sоз = 12 + 3 + 20 =35 м2.

4)              Приміщення громадського харчування. Визначаємо площу приміщення громадського   харчування.          Оскільки           очікувана    кількість     працівників найчисельнішої зміни менша 200 осіб, то для їх харчування передбачаємо буфет з кількістю посадкових місць:

                   nвідв =Nзмни / 4 = 96 / 4 = 24;

при цьому кількість чотиримісних столиків дорівнює 24 / 4 = 6. Площа буфету становитиме:

                 Sхарч =nвідв · 1 = 24м2

5)              Приміщення       культурного       обслуговування.           Визначаємо          площу приміщення культурного обслуговування. На основі кількості працівників найчисельнішої зміни нормативна площа приміщення для зборів повинна становити Sзб = 24 м2.      6) Визначаємо площу адміністративних приміщень.

Особовий склад працівників сфери управління проектованої друкарні (інженерно-технічнихпрацівників і службовців), налічує             Nупр = Nін +Nс = 17 + 8 = 25, тобто 10 працівників мають комп’ютеризовані робочі місця, інші 15 — некомп’ютеризовані. Відтак площа приміщень управлінь становитиме:

              Sупр = 15 · 4 + 10 · 6 = 120 м2.

Оскільки спискова кількість працівників друкарні перевищує 100 осіб, то проектуємо приміщення профкому площею 12 м2 та кабінет охорони праці площею 24 м2.

Сумарна площа адміністративних приміщень друкарні повинна становити             Sа= Sупр+ Sпроф+ Sоп= 156 м2.

Таким чином, при проектуванні міської друкарні зі списковою кількістю працівників 120 осіб необхідно передбачити адміністративні та побутові приміщення загальною площею

         Sзаг=Sсп +Sоз+Sхарч +Sзб +Sа=154,5 + 35 + 24 + 24 + 156=393,5 м2.

Підсумкова таблиця

 

Санітарно-побутові приміщення

 

Гардероб

Душові

Умивальні

Туалети

Місця для куріння

Загалом

108 м2

12 м2

9 м2

17,5 м2

8 м2

154,5 м2

 

Приміщення охорони здоров’я

 

Пункт охорони здоров’я 

Приміщення для гігієни жінок

Приміщення для відпочинку

Загалом

12 м2

3 м2

20 м2

35 м2

 

Приміщення громадського харчування

 

Їдальня

Буфет

Кімната для приймання їжі

Загалом

-

24 м2

-

24 м2

Адміністративні приміщення та приміщення культурного обслуговування

Приміщення управління

Профком

Кабінет охорони праці

Приміщення для зборів

Загалом

120 м2

12 м2

24 м2

24 м2

180 м2

Загальна площа адміністративних та побутових приміщень, м2

393,5 м2

 

Висновок.

На підставі виконаних розрахунків встановлено, що для підприємства загальну площу адміністративних і побутових приміщень слід передбачити щонайменшою 393,5 м2.

На одного працівника підприємства припадає 393,5 м2/120 осіб =            

3,2 м2 площі адміністративних і побутових приміщень.

 

Таблиця 1. Показники площі адміністративних та побутових приміщень, що використовуються для розрахунків

Вид приміщення

Площа

1

2

3

Санітарно-побутові приміщення

1.

Гардеробні

0,9м2 на одного працівника

2.

Душові

2,0м2 на одну, душову сітку

3.

Умивальні

1,0м2 на один кран

4.

Туалети

2,5м2 на один унітаз, 1,0 м2на один пісуар

5.

Приміщення для куріння

0,03м2на одного мужчину та 0,01м2на одну жінку, але .не менше 9,0м2

6.

Приміщення для обігрівання

0,1м2 на одного працівника, але не менше 12м2

Приміщення охорони здоров'я

7.

Медичний пункт

12м2; (загальна площа) при списковій кількості працівників від 50 до 150 осіб; .18м2– від 151до 300 осіб

8.

Фельдшерський пункт

100-120м2 (загальна площа)

9.

Лікарський пункт

180- 240м2 (загальна площа)

10.

Приміщення особистої гігієни жінок

3,0м2 на одну кабіну

11.

Приміщення для відпочинку в робочий час та психологічного розвантаження

0,2м2 на одного працівника, але не менше 18м2

Приміщення громадського харчування

12.

Їдальні та буфети

1 місце на чотирьох працівників

13.

Кімната прийняття їжі

2 на одного відвідувача, але не менше 12м2

Приміщення культурного обслуговування

14.

Приміщення для зборів

24м2 при кількості працівників найчисельнішої зміни від 50 до

100; 36м2— від 101 до 200 осіб; 48м2— від 201 до 300 осіб

 

Адміністративні приміщення

15.

Приміщення управлінь

2 на одного працівника

16.

Конструкторські бюро, робочі місця з відеотерміналами

2 на одного працівника

17.

Приміщення профкому

12м2 при списковій кількості працівників від 100 до 300 осіб;

18м2— від 301 до 500; 3бм2— від 501 до 1000; 54м2— від 1001 до 1500 осіб; 60м2— понад 1501 особу

18.

Кабінет охорони праці

24 м2 при списковій кількості працівників від 100 до 1000 осіб;     48 м2— від 1001 до 3000 осіб.

 

Таблиця 2

Вихідні дані для розрахунків

 

                                      Спискова кількість                                            

Кількість

 

Коефіцієнт

 

Варі- ант

                                                                      працівників                                               

робочих

місць, об- ладнаних

Співвідно- шення чоло- віків і жінок

складу

найчисе- льнішої

Групи ви- робничих

зага

лом

робітни-

 

ІТР           

                                                             служ-                                                              бовців

 

 

N , осіб

 

ків NР , осіб

NІн       ,

  осіб   

  

  NСл        ,

                                     осіб   

комп’ютера ми nКомп

kЧ : kЖ

 

зміни

Зм kmax

процесів

 

 

1

80

55

15   

                                                            

                                                            

10

0,4 : 0,6

0,8

1б,3б

2

120

75

30

 

35

0,3 : 0,7

0,85

1а,2а

3

160

120

25   

                                                            

                                                            

30

0,7 : 0,3

0,7

1б,2б

4

250

205

30   

30

0,45 : 0,55

0,55

2а,3а

5

75

40

15   

22

0,4 : 0,6

0,8

1а,3а

6

60

35

10   

18

0,8 : 0,2

0,85

2а,2в

7

140

110

20   

                                                            

                                                            

15

0,5 : 0,5

0,7

1в,4

8

160

120

20   

28

0,45 : 0,55

0,55

1б,3а

9

80

60

12   

                                                            

                                                            

15

0,65 : 0,35

0,5

2а,2в

10

120

85

25   

20

0,4 : 0,6

0,65

2а,1б

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий