Гідравлічний привод
До гідроприводу відносять
сукупність обладнання, яке призначене для приведення в рух механізмів і машин
через рідину.
До гідравлічної передачі входить
насос, гідродвигун і з’єднуючі їх магістральні канали, а також обладнання
управління ними та обслуговування. За принципом дії гідроприводи поділяються на
об’ємні і гідродинамічні.
В об’ємних
гідроприводах використовують насоси і гідродвигуни об’ємного типу і тому їх
робота основана на використанні нестисненості рідини при певних режимах та
передачі тиску за законом Паскаля. Прикладом таких гідроприводів можуть
слугувати гідравлічний прес, система гідравлічного гальмування у автомобілі.
В гідродинамічних
приводах гідравлічною передачею є лопатеві насоси і турбінні колеса, які
розміщені співвісно на невеликій відстані. При цьому насос нагнітає потік
рідини на турбінне колесо, передаючи обертовий рух і круглий момент. Такого
типу привод називають гідравлічними передачами, конструктивні особливості та
принцип дії яких буде розглянуто в наступному параграфі.
Змінюючи напрям руху і подачу рідини, можна змінювати
швидкість і напрям обертання гідродвигуна або переміщення поршня в
гідроциліндрі.
За видом джерела
енергії об’ємні гідроприводи поділяються на три типи: насосний,
акумуляторний і магістральний.
В насосному
гідроприводі використовується для подачі робочої рідини насоси об’ємної
дії. Вони бувають із замкнутою і розімкнутою циркуляцією, тобто коли рідина із
гідродвигуна поступає відповідно у всмоктуючу магістраль насоса і гідробак. В акумуляторному гідроприводі робоча рідина подається в гідродвигун
від попередньо зарядженого гідроакумулятора. Їх використовують в системах з
короткочасним робочим циклом (наприклад, відкриття і закрили шлюзів). В магістральному гідроприводі робоча
рідина подається в гідродвигун від гідромагістралі, яка живить від насосної
станції одночасно декілька гідродвигунів.
За характером руху вихідної ланки гідроприводи
бувають поступального, повторного і обертового рухів (рис. 3.20). Ці ланки
можуть мати стабільну швидкість, а також із зміною її за певним законом залежно
від заданого пристрою.
Рис. 3.20.
Схеми об’ємного гідроприводу обертового (а),
поступального (б) і поворотного (в) руху
У процесі роботи різноманітних машин виникає необхідність
змінювати швидкість їх робочих органів, для чого в гідроприводі треба мати
управління, яке може здійснюватися трьома способами: дросельним, машинним, а також комбінованим. При дросельному керуванні частина рідини, що
подається насосом, відводиться в зливну магістраль і не виконує корисної
роботи. В гідроприводі з машинним керуванням зміна швидкості вихідної ланки
здійснюється шляхом зміни об’єму насоса чи гідродвигуна. Дросель може
включатися послідовно в нагнітальному трубопроводі такої схеми на виході і тоді
будемо мати комбінований спосіб.
К.к.д. гідроприводу з дросельним управлінням поруч з іншими
втратами враховує к.к.д. системи управління. При послідовному під’єднанні
двоселя:
Sдр.
η=0,385 (3.25)
Sдр.max
при паралельному під’єднанні:
Qдр.
η=1- , (3.26)
QH
де Sдр. і Sдр.max
– відповідно поточна і максимальна величина
площі проходного перерізу дроселя;
Qдр.
і QH –
витрати дроселя і насоса.
Робочою рідиною в гідроприводах служать різноманітні
мінеральні мастила: індустріальне, турбінне, веретенне, трансформаторне та
інші. Вона одночасно є і змащуючим та охолоджуючим агентом. Тому робоча рідина
повинна відповідати таким вимогам: мати високі змащувальні характеристики, не
значну зміну в’язкості в робочому діапазоні температур, низьку пружність парів
і високу температуру кипіння, бути хімічно нейтральним до матеріалів
гідравлічної системи, мати високу механічну стійкість, стабільність характеристик
в процесі збереження та експлуатації, бути пожежобезпечним, нетоксичним, мати
хороші діелектричні властивості.
Гідропривод має такі переваги:
–
безступеневе регулювання швидкостей в широкому
діапазоні;
–
можливість працювати в умовах перевантажень;
–
можливість автоматизації і дистанційного
керування;
–
простота конструкції;
–
самозмащення окремих елементів.
До недоліків гідроприводу слід віднести
такі:
–
значні втрати енергії при передачі руху;
–
залежність експлуатаційних характеристик від
температурних умов роботи;
–
можливе неконтрольоване витікання робочої
рідини.
Розглянемо одну із багаточисленних принципових схем гідроприводу.
Рис. 3.21.
Гідропривід підйомного механізму навантажувача
Шестеренчатий насос 3 подає робочу рідину з баку 4 через
розподільних 2 до силового гідроциліндра і піднімає його разом з вантажною
платформою. При цьому шток розподільника повинен знаходитися у верхньому
положенні. Якщо шток розподільника перевести у середнє положення, то циліндр
відключиться від насосу і від зливного баку. Таким чином рідина в циліндрі буде
закрита і поршень разом з площадкою буде зафіксованим у певному положенні. При
переведенні рукоятки в нижнє положення гідроциліндр з’єднується з масляним
резервуаром і під дією сил тяжіння платформа з вантажем опускається, видаляючи
рідину із циліндра в бак.
Комментариев нет:
Отправить комментарий